Dumnezeul aerodinamicii și Dumnezeul Universului

Știam că dacă noua mea echipă dorea să aibă succes avea nevoie de geniul aerodinamicii din F1 spunea David Coulthard în cartea sa autobiografică „It is what it is”, proaspăt mutat de la McLaren la Red Bull Racing.  Dotată cu supensii active FW15C era cea mai bună mașină în care am urcat vreodată spune scoțianul, era suficient un reglaj fin de 1 mm la anumite componente și deja simțeam o diferență în comportamenul mașinii. De altfel FW15C avea să-l facă pe Senna să plece de la McLaren Honda.

Ajuns pe post de head hunter, DC îl convinge în cele din urmă pe Newey, care și în zilele noastre încă proiectează la planșetă și nu pe computer, să vină în tînăra echipă Red Bull Racing formată pe infrastructura echipei Jaguar vîndută în 2004 pe 1 Euro cu condiția ca gigantul băuturii energizante să investească 400 de milioane de dolari pentru următoarele trei sezoane. (sursa Wikipedia) Șeful echipei este Christian Horner, un tip care mă face să mă simt un loser de fiecare dată cînd mă gîndesc că e născut în același an cu mine.

Adrian Newey, onorat cu distinctia Officer of the Most Excellent Order of the British Empire

Adrian Newey, onorat cu distinctia Officer of the Most Excellent Order of the British Empire

Rezultatele muncii lui Newey, care e cel mai prolific designer de mașini din zilele noastre, din planșa lui ieșind cîteva Williams-uri, McLaren-uri și mai noi RB-uri cîștigătoare de titluri mondiale, nu se lasă mult așteptate. DC iese pe un loc 3 la Monaco fapt care aduce cu sine un plus de energie pozitivă, dacă mai era cazul, într-o echipă unde băutura energizantă ține loc de apă. Privind în urmă era greu de crezut că pină și Newey ar fi putut sa facă ceva mai mult.

2009 înseamnă un nou început pentru echipele din F1. În condițiie în care dezvoltarea motoarelor era deja înghețată de mai mulți ani pe fondul reducerii cheltuielilor și a decalajelor dintre echipele mari și mici, o schimbare de regulament în ceea ce privește componenta aerodinamică a mașinilor a fost foarte binevenită și primită cu entuziasm de către toată lumea.

Într-un interviu Adrian Newey spune: îmi place această provocare de a desena o mașină nouă pentru că întotdeauna mi-a plăcut să lucrez pornind de la un  „clean slate” – expresie pe care mie îmi place să o traduc ca lespede curată sau fină (fără iregularități).

Se spune că singurul lucru constant în viață este schimbarea iar dacă cineva face ca acest lucru să fie o realitate acestea sunt mașinile de F1. De la an la an apar noi elemente atît vizibile cît și invizibile iar, în decursul cîtorva sezoane, lucrurile devin atît de sofisticate încît atunci cînd vrei să aduci ceva în plus constați că te afli într-un hățiș de decizii și opțiuni datorită mulțimii de variabile pe care le ai la dispoziție sau a modului în care acel lucru a fost dezvoltat. În cazul nostru eleroane, aripioare pe botul mașinii, aripioare deasupra pilotului, elemente laterale, punte de legătură care trece peste nasul mașinii, etc. Am luat de exemplu mașina Honda pentru că mi s-a părut cea mai încărcată cu artificii aerodinamice.

Honda F1

Masina de F1 Honda

RB 5, masina care a cistigat primul titlu mondial

RB 5, masina care a cistigat primul titlu mondial

Auzindu-l pe Adrian Newey vorbind de conceptul de clean slate mintea mi-a fugit imediat la un alt Designer. Se pare ca marii designeri au ceva in comun, le plac restarturile. Oare de cîte ori nu-L vedem pe Dumnezeu invitîndu-ne la o stare de început de la 0, adică o naștere din nou așa cum Mîntuitorul îi spune lui Nicodim. Înseamnă asta să renunțăm la personalitatea noastră sau la a mai gîndi? Nicidecum. Așa cum Newey nu trebuie să inventeze roți sau eleroane noi el construind deja pe o platformă existentă dar care prespune și limitările de rigoare, limitări care nu fac altceva decît să propulseze dezvoltarea monopostului în direcția bună și Dumnezeu se folosește de lespedea unui cuget curat pentru a ne modela într-0 altă direcție la care adesea nu ne-am imaginat că o să ajungem.

Fără să doresc să exagerez cu paralela, pină la urmă și paralele au limitările lor, reversul medaliei e că nici chiar Dumnezeu nu poate să facă prea multe cu noi dacă egoismul, răutatea, incăpățînarea și autoproclamarea noastră ca dumnezei ne-au făcut atît de sofisticați încît nici chiar o mînă de geniu nu ar scoate din noi decît rezultate mediocre în cel mai bun caz.

Provocarea în cazul nostru e să nu așteptăm cicluri de 4-5 ani de redesign, ci să ascultăm chemarea Designerului de a ne veni în fiecare zi fața Lui cu mintea și inima într-o stare de clean slate pentru ca Acesta să poată desena nestingherit povestea vieții noastre. Finishul va fi pe măsură!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s